I više od 10 tisuća. Vijest koja je odjeknula Hrvatskom nije mogla biti zaobiđena.Vlada Republike Hrvatske naručila nove modele! Kao i svi stručnjaci, razmatramo situaciju iz svih uglova.
Dakle, Vlada Republike Hrvatske državnim službenicima naručuje te ujedno i kupuje 10.000 pametnih telefona. Da li je to zamjena za Samsung Galaxy S III s novom prvoklasnom „četvorkom“ (Samsung Galaxy S4) ili je u pitanju novi Apple iPhone? Oba modela smo proučili i testirali, dakle znamo o iPhone 5 uređaju te o Galaxy IV primjerku (svakako provjerite te testove).
Može biti da su u pitanju bilo koji drugi pametni telefoni. No ipak, 40 milijuna kuna je nešto što prosječni korisnik ne može niti zamisliti. Zato trenutno imamo društveno preispitivanje: da li Vlada Republike Hrvatske treba investirati u pametne telefone, a neki pak samo odmahnu ruku i zaključe: „to je standard!“.
Što će i kakve koristi nekom asketski mobitel? U današnje vrijeme oni kao da ne postoje, osim nekih zakulisnih primjera (naravno, kod građana) gdje sredstava i novaca nema, gdje su neke druge stvari prioritet. Ali, budući da moderna Vlada zahtjeva modernu elektroničku opremu – ova ponuda i obrazloženje se ne čine toliko čudnima.
Naravno u ovo možemo uključiti i „data stickove“ te same troškove tarifa i svih ostalih stvari koje čovjek poprilično može zamisliti. Ali moramo napomenuti još koju stvar. Ovo je sve „ugrubo“, a budući da Vlada ima naviku izvještavati građane o svojim potezima, mi imamo moralnu dužnost malo realnije sagledati cijelu tu zbrku, strku i paniku.
Naime, ako ćemo biti točni i precizni ovi proizvodi će biti namijenjeni Tijelima državne vlasti: Ured Predsjednika Republike Hrvatske, Hrvatski Sabor, Vlada Republike Hrvatske, Ministarstva, Državni uredi te Državne upravne organizacije.
Ovo na prvi pogled izgleda zbunjujuće, ipak nitko ne zna tko će točno „točno“ dobiti mobitele (da napisali smo istu riječ dva puta i upravo to i mislimo), ali ipak možete lako zaključiti kome idu novi pametni telefoni.
Kako stoji u natječaju radi se o potrebama Ministarstava i drugih državna tijela uključujući i njihove regionalne ili lokalne urede ili jedinice. Zanimljivo.
Precizni broj je dakle: 10.550 mobilnih aparata, a uz to idu i 2.200 SIM kartica. Od tog broja hrvatski birokratski aparat traži čak 6.250 "pametnih telefona", ostatak su obični mobiteli koji će završiti u rukama niže rangiranih službenika. To bi nekako bilo najpreciznije.
No zašto 2.200 novih SIM kartica? Pa dobro recimo da većina ovih novih pametnih telefona koje Vlada nabavlja podržava micro-SIM standard. Neki isključivo taj, a neki imaju i opcije za druge SIM standarde. Može se shvatiti razlog, a cijena kod nekih operatera za SIM karticu (jednokratna aktivacija iste) s osnovnom funkcionalnošću dođe pet kuna.
Vlada tvrdi kako je ova nabava jeftinija nego ona iz 2011. godine, a tvrde da je upravo te godine nabavka koštala 47 milijuna kuna dakle – ušteda je sedam milijuna kuna.Planirana procijenjena vrijednost nabave (dolazi ravno iz Vlade, ova informacija, naravno) mobilnih telefonskih usluga za 10.650 pretplatničkih brojeva za razdoblje od 24 mjeseca iznosi 33.000.000,00 kuna
I tu dolazimo do saznanja od kuda ovih 40 milijuna kuna o kojima pišemo. Naime s uključenom mjesečnom pretplatom te pozivima mjesečno dolazi račun od 129,10 kuna. Planirala se i procjena vrijednosti nabave usluga prijenosa podataka (mobilnog).
Tako će 4,700 pretplatničkih brojeva od gore navedene brojke od 10.550 za razdoblje od 24 mjeseca iznosi 7 milijuna kuna. Mjesečni trošak ovih usluga, s uključenom mjesečnom pretplatom, svim pozivima i USB uređajem iznosi prosječno mjesečno 62,06 kuna.
Kažu da: „tiha voda brijege dere“ no budimo realni – u ovoj priči ne postoji segment gdje Hrvatska „kaska“ za bilo kojim standardom, procedurom ili načinom života koji netko mora posipati lovorikama i uskliknuti: „Hura, dobili smo novi mobitel“. Pitanje je to mogućnosti i sadržaja, sve za ljude s trga Svetog Marka.
Ipak, mi smo pogledali cijelu priču iz analitičke i znanstvene perspektive, nazovite to u biti kako god želite, ali – htjeli smo izvući pouku za korisnika te prikazati o čemu se zapravo radi. Javnost mora biti obaviještena.
Prvo, pogledajmo neka od zacrtanih pravila kojih će se morati držati vlada, ali i dobavljači. Ovo mnogo govori o prirodi ove narudžbe te još više o tome o kakvim se uređajima radi.
Prva klasa uređaja koja će biti izručena mora biti sastavljena od pametnih telefona koji ne smiju biti stariji od godinu dana te da žele modele koji su osjetljivi na dodir. Naravno tu je i pregled GSM karata te 16 gigabajta podataka. Netko bi se našalio i rekao: „Pa mogli su odmah reći da žele Apple iPhone“, ali ipak, nije sve tako jednostavno.
U suštini, temeljem provedenog postupka sklapa se okvirni sporazum na dvije godine s jednim gospodarskim subjektom, a ugovor o javnoj nabavi spada pod domenu pokretne elektroničke opreme te pokretnoj mreži.
Predmet je nabave je podijeljen na dvije grupe. Grupa A i Grupa B. Prva grupa dakle sadrži: Javne govorne, mješovite (SMS, MMS) i podatkovne usluge u pokretnoj elektroničkoj komunikacijskoj mreži, u tuzemstvu i inozemstvu zajedno s uređajima i elektroničkim karticama.
Grupa druga, dakle Grupa B: Javne podatkovne usluge u pokretnoj elektroničkoj komunikacijskoj mreži u tuzemstvu i inozemstvu zajedno s uređajima i karticama za njihovo pravilno korištenje.
Razredi? Klase? Zapitati ćete se. Da, pa sve mora biti po zakonu. Naime, ponuditelj je obvezan u svakom od razreda TGR1, TGR2 i TGR3 ponuditi najmanje po tri modela GSM telefona, u pravilu - različitih proizvođača.
Ma kako ti i koji ti razredi, što je ovo? Reakcija veoma normalna. Da obrazložimo, evo jedne tablice:
Razred |
TGR1 |
prijenosni telefonski uređaji (GSM telefoni) sa standardnim funkcijama i mogućnostima |
Razred |
TGR2 |
prijenosni telefonski uređaji (GSM telefoni) s naprednim funkcijama i povećanim mogućnostima; |
Razred |
TGR3 |
prijenosni telefonski uređaji (GSM telefoni), tzv. pametni telefoni s najviše mogućnosti – prva klasa |
SVI (naglašavamo) mobiteli ne smiju biti stariji od jedne godine od datuma kada su se počeli prodavati u Republici Hrvatskoj. Ali ima tu još zanimljivih stvari vezanih uz nabavu.
Pod modelom GSM telefona ne podrazumijeva se inačica modela prilagođena tržišnim potrebama operatora ili inačica koja je “zaključana“ u mrežu operatora tako da se bez „otključavanja“ ne može koristit sa SIM-karticom drugog operatora.
Ivadak iz dokumenta - vezan uz razrede nabave ...
Isto tako ponuditelj je obvezan u pravilu u roku od 1 (jednoga) sata, ali ne dulje od 24 (dvadesetčetiri)
sata od trenutka zaprimanja zahtjeva za aktiviranjem SIM kartice korisniku, aktivirati SIM karticu. U posebnim slučajevima i za posebne potrebe, pojedinačni naručitelj može od odabranoga ponuditelja pisano zatražiti isporuku aktiviranih SIM kartica.
Ovo je precizna informacija koja dolazi upravo od strane Vlade. Isto tako odabrani ponuditelj je obvezan uspostaviti zajednički VPN svih korisnika zajedno. Sad, idemo malo pogledati još detaljnije.
Naime, podatkovne usluge trebaju obuhvaćati najmanje sljedeće mogućnosti (kako bi pojasnili o čemu se tu radi tj. o kakvim uređajima):
- Sinkronizaciju elektroničke pošte, kalendara, adresara i zabilješki u realnom vremenu
- Kriptiranje i dekriptiranje podatka u prijenosu s najmanje 128-bitnim ključem
- Kriptiranje uporabom „tribple DES“ algoritma
- Poboljšano sažimanje (kompresija) podataka
- Pregled svih uslužnih, obveznih i upozoravajućih poruka u HTML obliku
Naravno da svi 3G/4G ponuđeni modeli moraju biti u originalnom pakiranju, nekorišteni te doći sa CD-om gdje je pripadajuća informacija kao i sa softverom. Isto tako ti uređaji ne smiju biti reparirani odnosno popravljani.
Mislimo reći – ipak je lanac jak koliko i njegova karika. Nemoguće bi bilo uštedjeti na polovnim uređajima ili ih kupiti od građana kao dio poticanja nekakve razmjene novca – pametnije je kupiti novo, zapakirano – tko zna što će se dogoditi ako jedan uređaj „ode u vječna lovišta“, a upravo se vodi važna rasprava o budućnosti građana RH. Konzilij ljudi s najmoćnijim mobitelima u državi ne smije biti prekinut.
Što se tiče količine podatkovnih usluga, tablice sve najbolje objašnjavaju no pod kategorijom usluga imamo prijenos podatka u tuzemstvu i prijenos podataka u roamingu. Za prvu stvar ide mjerna jedinica GB te je određena okvirna količina za dvije godine: 50.000.
Roaming? Mjerna jedinica: MB, okvirna količina za dvije godine je: 1.2000.000. Dakle, pripreme za EU su i ovdje vidljive jer naši političari će ipak boraviti dosta izvan Lijepe Naše.
Redni broj |
Kategorija usluga |
Jedinica mjere |
Okvirne količine za dvije godine |
1. |
govorna prema svim mrežama |
minuta |
125.000.000 |
2. |
govorna -odlazni i dolazni roaming
|
minuta |
700.000 |
3. |
prijenos poruka (SMS, MMS) prema svim mrežama
|
komad |
4.700.000 |
4. |
prijenos poruka (SMS, MMS) - odlazni i dolazni roaming
|
komad |
235.000 |
5. |
Prijenos u tuzemstvu |
GB |
6.000 |
6. |
Prijenos podatka u inozemstvu (roaming) |
MB |
15.000 |
Naravno, ne smijemo zapostaviti niti potraživanja za 3G i 4G modeme. Količina koja je potrebna odmah za Razred 1(3G) iznosi 500, a za Razred 2 650. Količina koja se traži tijekom okvirnog sporazuma ostaje gotovo pa ista – Razred 1 – 500, Razred 2 – ovaj puta 600. Sve skupa brojka dolazi sama od sebe: 2250.
Ali što još onda točno ti mobiteli moraju biti da uopće opravdaju svoju cijenu? Sposobni raditi „nešto“. A tih stvari ima i previše, ali izdvojiti ćemo neke: poziv na čekanju, zabrana slanja broja pozivatelja, mogućnost ostvarivanja konferencijskih veza, bezuvjetno preusmjerivanje poziva, zadržavanje poziva te čak članstvo u CIX-u.
Moramo priznati da nam je slika g. ministra Linića kako drži novi pametni telefon sa 16 GB memorije te tako pridodaje još jedan epitet „pametan“ unutar cijele priče – da li je ovo sve što se mora reći o kvaliteti ovih uređaja?
Klik na svaku pojedinačnu vijest za veći prikaz ...
Ne to naravno nije sve, još smo malo zavirili u tu zbirku šarenih artikala mogućnosti. Mora tu još biti i mogućnost kao što su dostava podataka na optičkom mediju, dostava računa i specifikacija kao PDF zapis te čak mogućnost slanja računa za privatne troškove na privatnu adresu korisnika. Svakako mogućnost koju će cijeniti građani kada je u rukama nekog od uvaženih ministara Republike Hrvatske.
U svakom slučaju, opet slike pokazuju puno više nego riječi. Razmislite sami što, kako i kada kome treba. Komentirati mogućnosti sa naše strane ne bi bilo pravilno budući da je sasvim sigurno kako će neki kvalitetni model pametnog telefona imati sve navedeno pa su potraživanja u biti normalno htjenje nekog tko unaprijed želi imati mobitel prve klase.
Što se nadzora nad potrošnjom službenika tiče te tko će pratiti moguća prekoračenja – izgleda da će to raditi upravo oni koji koriste mobilne uređaje. Dakle, prema tome – imamo puno povjerenje u Vladu da će razumno trošiti blagodati tehnologije koje smo im kao društvo priuštili.
Dapače, u ponudi piše kako je odabrani ponuditelj dužan korisniku (pretplatniku) omogućiti stalni nadzor, uvid i nadzor u potrošnju. To znači:
- Dostignutu potrošnju u tekućem mjesecu posebno za govorne, mješovite i podatkovne usluge
- Potrošnju za prethodnih 12 mjeseci
- Ostvarene pozive prema drugim pokretnim i nepokretnim mrežama
- Ostvarene pozive prema tuzemstvu ili inozemstvu
- Ostvarene pozive u dolaznom roamingu
- Ostvarene pozive u odlaznom romaingu
I sada dolazi nešto veoma zanimljivo! Naime, ljudima koji će dobiti ove model dobavljač mora omogućiti uključivanje, promjenu, ograničenje ili isključivanje na određenom mjestu u određenom području i to u određeno vrijeme. Kao što vidite lista ovlasti je ogromna u biti ako pogledate – slična kao što imamo primjer danas u vlasti države gdje je nadzor te mogućnost stanja „inkognito“ veoma poželjna stvar. Mislimo, oprostite – „Inkognito da nitko drugi ne bi pito'“ .
Početne postavke moraju biti odmah ugođene gore navedenim zahtjevima kao što su razne mogućnosti koje moraju biti omogućene „out-of-the-box“. Naime, budući da su pretplatnici odnosno u ovom slučaju korisnici unutar Vlade RH zauzeti drugim pitanjima te nisu svi stručni u tom području – nemaju mogućnosti ili vremena podesiti svoje uređaje na željeni način.
Naravno, bitno je imati moderni pametni telefon koji će imati sve navedene funkcionalnosti, a kroz vrijeme korištenja korisnici unutar Vlade će naučiti kako (ili već znaju) upravljati ovim veoma modernim pametnim telefonima. Osim toga, dobavljač se obvezuje na pomoć 24 sata dnevno. Pa kako je moguće pogriješiti?
I sada za kraj, što je s pojmovima? Naime, mi ovdje svi znamo glavne pojmove kao što su GSM telefon, 3G modem – no što Vlada misli kada kaže „pretplatnik“ ili čak i „roaming“. Dopustite da demonstriramo, nešto što Mobil.hr od svojeg postojanja radi bez praznih demagogija.
Iako se na neki čudan način čini da su objašnjenja ovdje veoma direktna, možemo shvatiti gdje bi korisnici iz Vlade mogli biti zbunjeni. Ali nije to ništa, ima pojmova još:
Dakle, kao što možete vidjeti sve je lijepo napisano i objašnjeno. Elitizam ili puki trend? Pretvaranje saborskog zastupnika u Superhika s moćima koje dolaze ravno iz njihovih novih pametnih telefona? Nitko neće moći reći da nije obaviješten o ovom spretnom ulaganju.
Ovlaštenje se predaje ovlaštenim predstavnicima naručitelja prije početka javnog otvaranja. Elektroničke dražbe neće biti. To smo zaboravili napomenuti, ali budimo iskreni – nismo niti očekivali drugačije.
I eto, nadamo se da smo vam demistificirali barem dio cijele priče o „10.000 pametnih telefona za vladu“. Naravno, uvijek možete pogledati službeni dokument u PDF formatu – DOKUMENTACIJA ZA NADMETANJE.