Početak godine pravo je vrijeme za inventure i pogled unazad na gospodarski tmurnu 2014.
Na muci se poznaju junaci, a Sancta Domenica je tvrtka koja je prošle godine ostvarila rekordne brojke te se etablirala kao jedan od vodećih maloprodajnih lanaca konzumne elektronike. Kako su to ostvarili pojasnio nam je Goran Janičijević, voditelj maloprodaje u Sancta Domenici.
Goran Janičijević voditelj je maloprodaje u Sancta Domenici od travnja 2014., gdje je došao s pozicije voditelja informatičkog odjela Samsung Electronics Adriatica. Prije toga radio je 10 godina u M San Grupi gdje je, među ostalome, bio komercijalni direktor ekupi webshopa u prvoj godini poslovanja.
Gorane, za početak nas upoznajte s tvrtkom?
Janičijević: Sancta Domenica ima 15 godina tradicije u maloprodaji i veleprodaji, na tržištu smo elektronike od 2000. godine, adresirajući prodajne kanale i maloprodaje i veleprodaje.
Imamo široku ponudu smartphonea i televizora najboljih svjetskih brandova. Ekskluzivni smo distributer Sony Playstationa, zastupnici smo većeg broja izdavača igara. Kod nas možete kupiti i informatičku opremu te best buy uređaje bijele tehnike.
Sancta Domenica je hrvatska tvrtka s domaćim vlasništvom i privatnim kapitalom koja zapošljava 60-ak djelatnika u lijepoj našoj. Ne ovisimo o nikakvom velikom međunarodnom sustavu ili lancu.
Možete li nam predstaviti svoje rezultate poslovanja?
Janičijević: Prihodi u 2013. bili su na razini 160 milijuna kuna, a planovi za 2014. godinu su bili prebaciti 200 milijuna kuna. Plan smo premašili za 50% i ostvarili više od 300 milijuna kuna prometa u 2014. godini.
Nevjerojatne brojke, je li moguće da tvrtka posluje tako dobro u vrijeme krize?
Janičijević: Ne treba napominjati da smo izuzetno zadovoljni rezultatima, 2014. godina je unatoč krizi i stagnaciji potrošnje po svim mogućim pokazateljima nadmašila naša očekivanja.
Štoviše, od rujna do prosinca 2014. bilježimo još bolje brojke: ostvarili smo trostruki rast prihoda u poslovanju u odnosu na prethodnu godinu, u svakom od zadnja 4 mjeseca godine.
Kako ste to ostvarili?
Janičijević: Ovakav rast ne dolazi slučajno ili po inerciji. Prvenstveno bih istaknuo predan rad naših djelatnika, među kojima sam posebno ponosan na naše prodavače u trgovinama.
Cilj tvrtke je oduvijek imati zadovoljne i sposobne djelatnike i to nam se definitivno isplatilo. Osim kvalitetne selekcije kod zaposlenja, imamo razrađen edukacijski i motivacijski program.
Cilj nam je pružiti vrhunsku uslugu kupcima, od inicijalnog web iskustva preko procesa prodaje do postprodajne usluge. Kupci nam se sve više vraćaju jer su se osjećali ugodno kod kupnje i dobili su kvalitetne informacije koje su im olakšali odabir uređaja.
Na kojim ste područjima zabilježili najveći rast prodaje? Što najviše zanima naše potrošače?
Janičijević: Najveći rast prodaje ostvarili smo s pametnim telefonima. To posebice vrijedi za Samsung uređaje. Sve veći broj kupaca prepoznaje prednosti kupnje mobilnih uređaja bez ugovorne obveze. Slobodni mobitel prima bilo kojeg operatera, bilo koju tarifu, možete prijeći na bonove, ne morate čekati dvije godine da ga zamijenite itd.
Sa Samsungom smo nedavno potpisali ugovor o direktnom uvozu i suradnji. To je zalog za zajednički rast u budućnosti, što će pripomoći našem cilju - postati vodeća maloprodaja mobilnih uređaja u Hrvatskoj.
Visok rast prodaje bilježe i televizori, ali i Gaming koji raste zahvaljujući novom Sonyu Playstation 4 (stigao je početkom 2014.) te izdavanju većeg broja atraktivnih igara u drugoj polovici 2014. godine.
Značajan rast bilježi i IT - s obzirom da su se CE brandovi (Samsung, Sony) povukli s tržišta prijenosnih računala, ljetos smo u ponudu uvrstili i asortiman laptopa HP-a, te ubrzo postali njihov ovlašteni maloprodajni partner.
Vidimo nove brandove u vašoj ponudi smartphone uređaja – pored tradicionalnih Samsung i Sony telefona odnedavno imate i LG, HTC te iPhone uređaje.
Janičijević: To je u skladu s našim ciljem da postanemo najbolja maloprodaja mobilnih uređaja. Naša dugogodišnja poslovna strategija se bazirala na što bliskijoj suradnji s odabranim A brand proizvođačima. Namjera nam je i nadalje ostati vjerni brandovima koje potrošači najbolje percipiraju i koji su ključni pokretači tržišta elektronike.
U turbulentnom svijetu mobilnih uređaja javlja se potreba nešto šireg portfelja tako da postoji mogućnost dodatnog proširenja portfelja. Svjedočimo pojavi povoljnih kineskih proizvođača i pratit ćemo kako će hrvatski potrošač prihvaćati takve uređaje te reagirati po potrebi. Trenutno – Samsung je apsolutni i neprikosnoveni vladar ovog segmenta na našem, ali i globalnom tržištu.
Novi buzzword su pametni satovi. Jesu li ih naši kupci prihvatili?
Janičijević: Segment nosive elektronike je još uvijek u povojima, a pametni satovi su trenutni predvodnik te kategorije. Novi modeli koji su nedavno stigli sve su pametniji i potražnja se polako počinje generirati. Taj trend smo nedavno prepoznali u našoj top listi najpoželjnije elektronike gdje su pametni satovi zauzeli visoko drugo mjesto. Posebice bih istaknuo Samsungov vrhunski model Gear S koji smo među prvima uvrstili u svoju ponudu.
Recite nam nešto više o plaćanju mobitelom, što ste također prvi uveli. Kako su kupci prihvatili novi način plaćanja?
Janičijević: U suradnji s Erste bankom, među prvima smo u RH u sve svoje trgovine uveli uslugu pod nazivom „Erste Wallet“ - prvo pravo mobilno plaćanje, putem aplikacije na mobilnim uređajima; pametnim telefonima ili tabletima.
Iako je ovaj način plaćanja tek u začecima, donosi brojne prednosti i za nas kao trgovca i za potrošače i predviđamo da će metodologija mobilne naplate eksponencijalno rasti u narednim godinama i postati tržišni standard kao što se već sada može iščitati iz trendova u SAD-u i zapadnoj Europi (Apply pay, Google Wallet itd..).
Vidljiva je veća prisutnost Sancta Domenice u medijima?
Janičijević: To je također integralni dio našeg uspjeha. Trudimo se stalno unaprijediti komunikaciju s potrošačima. Značajno ulažemo u oglašavanje, posebice u online medije. Uveli smo specifične dodatne pogodnosti poput mogućnosti plaćanja na 24 rate beskamatno i besplatne dostave za sav asortiman.
Među prvima smo u RH uveli mogućnost plaćanja mobitelom. Trudimo se stalno osigurati dodatne pogodnosti uz uređaje, poput produženih jamstava ili poklona.
I na kraju, ali ne i najmanje bitno - cijenama konkuriramo najpovoljnijim webshop ponuđačima.
Vaš znak raspoznavanja su brand store trgovine - Samsung, Sony, Panasonic, LG. To nitko drugi ne nudi?
Janičijević: Točno, ono što diferencira našu maloprodaju jest upravo brand store koncept, tj. specijalizirani dućani elektroničkom opremom koji svoju ponudu definiraju pod okriljem pojedinih brandova.
Naše brand storeove možete posjetiti u West Gate Shopping Cityu i Arena Centru u Zagrebu, a u planu je i daljnje širenje. Maloprodajni lanac sastoji se od Sony Centera – naš prvi brand store, koji uz Sony portfelj nudi i Playstation konzole, pribor i igre. Zatim tu su Samsung Brand Store, Panasonic i LG store.
Tijekom 2013. smo započeli razvoj i vlastitog lanca Sancta Domenica multibrand dućana, koji ujedinjuju ponudu svih brandova. Sancta Domenica dućane možete pronaći u Zagrebu u Pointu na Vrbanima, Garden Mallu u Dubravi te Splitu i Rijeci, a novost je i outlet trgovina u Svetoj Nedelji gdje je ujedno i sjedište tvrtke.
UHD televizori su sve povoljniji. Prepoznaju li to naši kupci?
Janičijević: UHD tj. 4K TV je neprestana tema rasprave. Sve je više uređaja s podrškom za taj novi rezolucijski standard. Cijene 4K modela televizora su pale čak i do razine ispod 5000 kn što je usporedivo s malo boljim FullHD Smart modelima iste dijagonale. No, s druge strane, potrošačima ne skrivamo i otvoreno ih upozoravamo na svojevrsne „izazove“ kod kupnje 4K televizora, jer praktički iskoristivog 4K sadržaja nema ili je jako teško ili slabo dostupan.
Do zanimljivog 4K sadržaja se eventualno može doći i vlastitim snimkama putem jačih pametnih telefona ili 4K kamera. No što jest-jest, 4K je budućnost, ona sve brže i brže dolazi i uskoro će i 4K sadržaj postati sve dostupniji. Slično se prije desetak godina događalo i kod uvođenja Full HD rezolucije. Osobno, preporučio bih 4K TV onima koji sebe mogu okarakterizirati kao tehnološke entuzijaste, oni koji vole prvi imati najnovije i najnaprednije tehnologije i koji si to mogu priuštiti. Neupitno je da bolja rezolucija nosi i bolje vizualno korisničko iskustvo.
Smart TV platforma je danas dostupna i u niskim cjenovnim razredima svih proizvođača. Je li postala odlučujući faktor kod kupnje? Kakva su vaša iskustva?
Janičijević: Pojavljuje se nekoliko trendova koji definiraju odlučujuće faktore prilikom kupnje novih televizora. Možda najjači trend je kupnja što veće dijagonale za što nižu cijenu i osobno bih svim potencijalnim kupcima preporučio takav pogled kao svojevrsni prioritet. Jednom kada u svoj boravak stavite TV veće dijagonale, teško da ćete razmotriti manje televizore, neovisno na kojoj je udaljenosti vaš kauč. No, to donosi i potencijalne izazove s TV programima koji emitiraju u niskoj rezoluciji; na žalost, takvih je ponajviše - domaćih. Sekundarno, važno je obratiti pozornost na parametre koji utječu na kvalitetu slike (vrsta panela, osvježenje (herci), specifične tehnologije za poboljšanje prikaza slike...).
Kao treći važan faktor kod odluke o kupnji novog TV-a pojavljuje se sve veća potreba za interaktivnošću (Wi-Fi povezivanje s mobilnim uređajima, zrcalni prikaz s vašeg mobitela itd.) te za smart funkcijama (aplikacijama, internet surfanjem itd.).
Nedavno ste krenuli s prodajom HP prijenosnika. Je li to prirodna reakcija na smanjenje tržišta tableta?
Janičijević: Apsolutno, prijenosna računala su opet IN. Potražnja za tablet računalima pada jer nisu opravdali očekivanja potrošača - neprikladni su za uredski rad i poslovne potrebe, a hibridni uređaji se do sada nisu uspjeli nametnuti kao logičan „The Next Big Thing“ u mobile-computing segmentu.
S druge strane, „phableti“ dakle smartphone uređaji većih dijagonala su opasno ugrozili potrebu za dodatnim uređajem poput tableta. I dalje je tablet atraktivan poklon, posebice mlađim generacijama, s obzirom da najpovoljnije ponude na tržištu sežu čak i ispod 300 kn.
Prijenosnici su se ove godine vratili na velika vrata, posebice pojavom superpovoljnih modela s predinstaliranim Windowsima (tkz. Bing modeli) ispod 2000 kn, sve se bolje prodaju vrhunski ultra-tanki premium prijenosnici, a očekujem i jačanje prodaje hibridnih modela s touch ekranima.
HP je bio logičan izbor za fokus naše ponude u segmentu prijenosnika, s obzirom da je riječ o najprepoznatljivijem informatičkom brandu, dugogodišnjem vodećem proizvođaču i lideru u prodaji na lokalnom nivou, s najboljom podrškom za maloprodajne partnere, ali i krajnje potrošače.
Hoćete li uvesti u ponudu HP pisače i monitore?
Janičijević: Da. U segmentu monitora ponuda će biti zaokružena sa Samsungom, LG-jem i HP-om, a u segmentu pisača s HP-om, Samsungom i Epsonom. Segment informatike nije bila specijalizacija Sancta Domenice u prošlosti, no namjera nam je i u ovom portfelju potrošačima ponuditi kvalitetnu i atraktivnu ponudu.
Gaming i PS4 su vam važan dio poslovanja. Kakvo je danas gamersko tržište?
Janičijević: Gaming tržište je snažno oživjelo pojavom nove generacije igraćih konzola među kojima se Playstation 4 pokazao kao apsolutni pobjednik na lokalnom i globalnom nivou.
Izdavanjem većeg broja atraktivnih igara, posebice od rujna 2014. nadalje (Destiny, FIFA 15, NBA 2K15, Driveclub, Call of duty, Grand Theft Auto V) gaming tržište je eksplodiralo a igranje putem konzola u visokoj rezoluciji na velikim ekranima, praktički je postalo mainstream.
Dodatne nove funkcionalnosti poput Remote Playa i Share playa, koje omogućuju dodatnu ekspanziju gaming sadržaja na mobilne uređaje, televizore bez konzole te igranje igara bez nužnog posjedovanja iste, dodatno su utjecale na zadovoljstvo korisnika Playstation 4 platforme u stvaranju vrhunskog gaming iskustva.
Kao ovlašteni zastupnici Playstationa i Electronic Artsa, vidimo svijetlu budućnost ovog tržišta.
Nudite i probrane uređaje bijele tehnike Samsunga, LG-a i Panasonica?
Janičijević: Tako je. Fokus u ponudi bijele tehnike je na nešto skupljem, ali često best buy cjenovnom razredu. Jeste li uspoređivali potrošnju struje npr. perilica rublja? Razliku u cijeni do najjeftinijih perilica nadoknadite manjom potrošnjom struje u godinu ili dvije, dalje je čista ušteda. A cijelo vrijeme uživate u kvalitetnijem pranju, manjoj potrošnji deterdženta, tišem i mirnijem radu, često duljem jamstvu, manjoj pohabanosti odjeće... Slično vrijedi i za druge proizvode bijele tehnike.
Uz vrhunsku uslugu i znanje prodavača, prednosti naše ponude u segmentu bijele tehnike su besplatna dostava i mogućnost plaćanja do 24 rate beskamatno, a fokus je na webshop prodaji ovog asortimana, što vjerujemo da će postajati sve učestaliji način nabave ovih uređaja zbog dimenzija i mase uređaja te otežane manipulacije prilikom kupnje.
Vaše web stranice www.sancta-domenica.hr izgledaju reprezentativno, imaju responzivan dizajn koji dobro izgleda i na mobilnim uređajima. Planovi za web?
Janičijević: Uz stalno proširenje portfelja, sve učestalije promocije i akcijske ponude, upravo smo uveli i rubriku novosti. Tu će te redovito nalaziti vijesti iz svijeta tehnologije, vodiči za kupnju najnovijih elektroničkih uređaja, recenzije i testovi, top liste best buy proizvoda itd.
Uskoro ćemo unaprijediti opise i vizualni prikaz artikala u webshopu koji će nuditi vrhunsko iskustvo pretraživanja ponude te ponuditi kupcima kvalitetne informacije o proizvodima.
Prvi ste uveli beskamatno plaćanje na 24 rate, danas to vrijedi za cjelokupni asortiman. No, cijene su vam i dalje vrlo konkurentne?
Janičijević: Ovu pogodnost smo uveli jer ju hrvatski potrošač, htjeli mi to priznati ili ne, želi i treba. Nisu sjajna vremena, potrošnja je u stagnaciji, kupovna moć, posebice za luksuzna dobra – u opadanju.
S druge strane, čežnja za najnovijim elektroničkim uređajima je sve veća i veća i na ovaj način pokušavamo približiti modernu tehnologiju i stvoriti ju dostupnijom našim potrošačima.
Trošak ove ponude u potpunosti preuzimamo na sebe te potrošačima pružamo mogućnost kupnje na rate po gotovinskoj cijeni. Dodatni popust povremeno pružamo za webshop narudžbe.
Za kraj, kakvi su vam planovi za 2015.?
Janičijević: Namjeravamo nastaviti snažno rasti, ulagati u djelatnike i komunikaciju s potrošačima, podizati kvalitetu svojih operacija i širiti mrežu poslovnica. Otvarat ćemo nove prodajne kanale uključujući i adresiranje malih i srednjih poslovnih korisnika, ali i proširiti poslovanje van granica lijepe naše.
Mladi smo, optimistični i ambiciozni tim ljudi koji krizu gleda kao priliku, a prepreke i probleme kao izazove te se u poslovanju pokušavamo maksimalno rukovoditi razumijevanjem potreba potrošača. Naš interni cilj je biti kolektiv zadovoljnih pojedinaca koji s osmjehom dolaze svako jutro na posao. S takvim stavom, vjerujem u svjetlu budućnost naše kompanije.