Danas slobodno možemo zaključiti da je Facebook postao "velika bijela psina" na polju komunikacije. Jednostavno uništava konkurenciju! Prvi znak uzbune – SMS poruke.
U trenutku pisanja ovih redaka možemo slobodno izjaviti kako smo svjedoci jednog od fenomena koji se ne događa često. Jedna stvar koja zadaje probleme teleoperaterima diljem svijeta može biti jedno veliko olakšanje za korisnike.
"Klip pod nogama" teleoperatera je postao Facebook. Društvena mreža koja je početkom mjeseca svibnja 2012. godine zabilježila 900 milijuna korisnika. Njihovi ukupni prihodi za 2011. godinu su pak iznosili 3,71 milijardi američkih dolara. Ove dvije stvari su očiti znak uzbune za tvrtke koje se boje da im Facebook ne uzme nešto veći dio tržišnog kolača.
Zlatni dani kada su teleoperateri putem SMS usluga doslovno zarađivali 20 do 30 posto svojih ukupnih prihoda je davno iza nas. Vrijeme MMS poruka te skupih tarifnih SMS opcija je upravo to zlatno vrijeme kada su ruku na srce – isti ti mobilni operateri otišli malo predaleko te rekli bi "iskorištavali" činjenicu da uopće možemo koristiti SMS usluge.
Dok su imali primat, mogli bi reći da su se i malo "rugali" s korisnicima ...
I sada se pila okreće na drugu stranu. Vrijeme više ne radi za mobilne operatere i ironično – ono što je nastalo od strane korisnika je iznjedrilo i rješenje za korisnike – Facebook. Pogledajmo to iz perspektive nekog tko dnevno komunicira putem mobitela po par sati.
Nema naknade za registraciju, nema zamornih mjesečnih tarifa, nema problema s prijenosom poruka budući da je Facebook aktivan 0-24 te ne morate očekivati da će vas netko bombardirati porukama o novim uslugama koje se naravno – plaćaju. I dijete od 10 godina bi zamijenilo SMS poruke s servisima za komunikaciju koju pruža ova "javna knjiga".
Da cijela stvar bude zabavnija za nas korisnike – u vrijeme kada se pojavio Facebook mobilni operateri su počeli sa svojim Internet SMS uslugama te u maniri Štokholmskog sindroma – obožavali činjenicu da Facebook promovira jačanje interakcije između korisnika. Naravno – nadali su se da će netko koristiti njihove servise za komunikaciju, jer – zašto ne bi oni zaradili? Pa to su njihovi korisnici!
No u sirovoj igri kapitala i ljudskih sudbina nema pravila. Facebook je danas preuzeo toliko korisnika mobilnih operatera da je vrijeme za velike promjene. Više ne mogu prodavati svoje skupe SMS usluge (i mobile data usluge) već je jedno od rješenja – flat rate.
Ali opet – da li je to rješenje? Zašto bi neki korisnik uopće uzimao flat rate opciju kada je Facebook opet tu? Uopće nije stvar novaca već navike, ljudska navika je stvar koju niti najveći znanstvenici ovog doba ne mogu dokučiti, a kamoli nekoliko direktora mobilnih operatera? Pogledajte jedan Google i njegovu Google+ društvenu mrežu? Facebook? Can't touch this.
Tko može uopće "taknuti" Facebook?
Ako brojimo minute korištenja, Facebook vjerojatno prenosi više mobilnog prometa, poruka te posreduje između korisnika i njihovog vremena provedenog komunicirajući nego i najveći mobilni teleoperater na svijetu!
Mnogi smatraju da je upravo Google taj koji predstavlja strah i trepet za teleoperatere no crna rupa se ipak nalazi u Kaliforniji. A svi znamo da crna rupa nastaje pri velikoj kompresiji gdje više nema mjesta ni za svijetlo – metafora koja zastrašuje teleoperatere. Ima li smisla? Ima ako znate činjenicu da sve što u taj vrtlog uđe više ne izlazi.
Googleov "plus" ...
Uostalom, ako uopće uspoređujemo Google i Facebook dovoljna je činjenica da ljudi više nisu kategorizirani na određene slojeve društva ili određene slojeve obitelji gdje npr. samo najmlađi koriste Facebook. Facebook koriste svi uključujući vašeg susjeda i njegovog psa metaforički rečeno.
Da, usporedili smo Facebook s crnom rupom ...
I zašto bi sada netko uz svu tu globalnu ekspanziju uopće i pomišljao na mobilne operatere? Ne radi novaca nego radi navike i vremena koje je potrebno da ispunimo taj ugovor o mogućem flat rate pristupu SMS servisu kao takvom?
Facebook mobile – za svakog, svugdje ....
To pitanje muči i teleoperatere koji pokušavaju ublažiti "štetu" koju im je Facebook nanio. Teleoperateri vjeruju da je rješenje jednostavno.
Ako pogledate kako prodaju svoje usluge vidjeti ćete da većina teleoperatera naplaćuje korisnicima upravo po zakonu "jedan SMS" tj. za svaki SMS koji pošalju. Dakle mobilni korisnici imaju izbor – ili poslati poruku na taj način ili koristiti flate rate mobilni Internet i spojiti se na Facebook te tako rješiti svoje poruke za taj dan.
Evo primjer Danske – SMS prodaju kao flat rate gdje korisnici plaćaju između tri do šest eura za flat rate SMS uslugu mjesečno (dakle od 22,40 kuna do nekih 37,33 kuna trenutno). Ovo je dio njihovog mobile data paketa što znači da svaki korisnik kupuje taj SMS paket skupa kao dio svoje mjesečne mobilne pretplate. Bez da brinu koliko će SMS-a poslati jer su oni "besplatni".
Čak i danski TDC ne može "čekirati" Facebook ....
Ovo i jest jedno te jedino rješenje. Drugog ne vidimo čak niti iz pozicije korisnika koji su gotovo uvijek dovoljno pametni da iznjedre svoje rješenje koje često teleoperateri ne priznaju. Ovaj puta niti mi sami ne znamo što nam treba jer nam "Facebook daje sve". Flate rate SMS je manja i slabija linija otpora pa je status korisnika "ako hoće neka naprave, ako neće – opet dobro". Zavidna situacija, jedan-nula za nas.
Dok teleoperateri iz Danske ne vide jačanje usluge po prometu jer je Facebook još uvijek najjača karika u tom lancu – barem im plaćaju za tu uslugu kao u "paketu" što im je dovoljno za sada kao strateško uporište jer – bolje da je usluga tu bilo kako nego da je pogažena zauvijek. Dobar princip ako se nas pita.
Uostalom, pokrenute su i razne radionice koje ukazuju na to kako SMS usluga pruža više sigurnosti neko Facebook te donose mnoge ostale povlastice. Pomalo prepotentan način prikazivanja situacije ukoliko pogledamo da Facebook ne predstavlja sigurnosni rizik za nekog tko neće naivno kliknuti na svaki link koji dobije.
Neprikosnoveni vladar komunikacije - mobilni Facebook ...
Ova pojava nije ništa strano već očekivano – nitko nije mogao, ali ni želio da tehnološki "überkamp" naređuje korisnicima limitiranost usluga. Nitko nije niti htio da bude podložan sredstvu manipulacije pa je rješenje došlo samo od sebe u obliku nečega što je bilo i ostalo u kontekstu ljudske Internet suradnje i širenja podataka. Jer zašto ne, kad Internet je "besplatna stvar", nešto što SMS nikad nije bio uz masu ugovornih zateznica.
I tako u vrijeme kada se gotovo svatko brine koliko i gdje će potrošiti, ovo novo "sunce zore" koje dolazi za korisnike koji često i ne priznaju da dok se "navlače" s teleoperaterima u pozadini pjevuše "padaj silo i nepravdo" i zamišljaju "novo doba" baš kao i svojevremeno Matija Ivanić u svojoj borbi protiv Mlečana. Možda je i bilo vrijeme za to, ipak je 2012. godina, a ne 1998.
I da, autor ovih redaka provjerava "što ima novog" na Facebooku dok ovo čitate. Pametnom dosta, znatiželjnom interesantno – mobilnim operaterima trnu u oku kojeg se dugo vremena (a možda i nikad) riješiti neće.
Mobil.hr Facebook stranica
Mobil.hr forum tema
Ne znam je li to zato jer je tek 8 i pol, ali nekako mi je ovaj clanak priglup. Facebook - ubojica sms usluga? Nhf but Wtf?!
Mobilni operateri niti njihove usluge niti u samom pocetku nisu imale velike "dugoroćne" prosperitete u smislu nekog dugogodišnjeg samoodrzanja zbog samih ponuda i potraznja.To se zove Revolucija,a najbolji primjer su uredaji koje svakodnevno koristimo.Razvojem i napretkom tehnologije ljudi zele svakog dana sve više,jače i bolje.Veće brzine,više pixela,brza racunala koja su mobilniija,fleksibilnija,manja vise memorije itd....dakako,sve to utjece i na "brzinu" svakodnevnog zivota i nase razumijevanje okolline i navika.Svakako,toga su davno bile svjesne i te kompanije jer je trziste oduvijek bilo nemilosr dno i stagnirajuce.Ono sto je nekad bio osnovni alat za komunikaciju od chatova i emaila danas je spojeno u platformu zvanu kao drustv.mreze upravo razvojem interneta.Trziste je vrlo diskutabilna tema i nitko sa sigurnoscu nemoze reci u kojem smjeru ce se razvijati,ali cinjenica je da svi mi zelimo brzo,jednostavno i besplatno.Operateri ce se morati kretati kako korisnici zahtjevaju,i biti sve pristupacniji i usluzniji cijenama i proizvodima.Morati ce razmatrati drugu alternativu pristupa kako bi mogli konkurirati slicnim servisima jer se bojim da ce u utrci sa aplikacijama,drustv.mrezama i internetom izgubiti i ovo sto imaju.